onsdag 28 september 2016

Como se llama usted?

Jag letar efter spanskans upp och nervända frågetecken!
Finns det på våra tangentbord?
Hittar det inte.

Jag har i alla fall börjat gå en spanska kurs på ABF
Inte den skarpaste kursen för dom skarpaste knivarna i lådan.
Men ändå!

Me llamo Frank!
Que Hace?
Soy es compradores y vigilante es Karolinska Institutet.
Undrar om det blev rätt?

Jag tror att vår framtida resa blir lite roligare om man kan några ord spanska.
Kanske kan blanda lite engelska och spanska.
Hoppas min dotter kan mer och hjälper mig.
En öl kan jag beställa.
Men när jag behöver vet annat så blir det svårare.
Det är grammatiken som är svårast.
Det är den alltid.
Spanska språket böjer inte som vi är vana vid.
Och jag som knappt kan böja på svenska är lite orolig.
Just nu så känns det som om jag är top-notch i klassen.
Antonio (vår lärare) ger oftast mig ordet när vi ska prata något nytt.
Tänk att man i min ålder gärna skryter om att man är
en töntig plugghäst!

990:- kostar kursen.
Känns som om det oavsett inte är bortkastade pengar.

Soy de Sundbyberg
********
Seguido

onsdag 21 september 2016

Taggad

Idag är en sån där dag få jag längtar lite extra, är så himla taggad!
Jag vill redan nu betala av hela resan och bara veta att det är "klart".
Just nu jobbar jag skiten av mig hag jobbat cirka 240h i månaden,
det här skriver jag för att verkligen kunna njuta när jag gör Min drömresa.
Även börjar kikat på vilka vaccinationer man bör göra,
jag hoppas verkligen vi slipper malaria
Det är egentligen det enda jag bryr mig om då man ska må så otroligt dåligt av det vaccinationen.
Så vi håller tummarna på att vi slipper det update kommer!


Kan inte lägga upp några bilder saknar en app? Får lösa det!

Men 180 dagar kvar!!

måndag 1 augusti 2016

Att resa med barn

Jag är superglad att min dotter vill göra den här resan med mig.
Vem skulle jag annars åkt med?
Kommer inte på någon som jag hellre hade åkt med.
Alla kompisar har någonting som gör att det inte blir av.
Inget ont om dom men den här sortens resa är ju speciell.
Så det får bli antingen själv eller med min dotter.
Inte ens min sambo kan jag åka med.
För hon är för kräsen i maten samt den "sovkomfort" vi antagligen
ofta kommer att råka ut för.

Självklart kommer mitt usla morgon humör ställa saker på sin spets.
Men det är något jag får tänka på och jobba med.
Men det är inget jag oroar mig för.
I så fall är det min mage jag oroar mig för.
Den kan ställa till det ibland.
(har gjort det förr)

Annars så tror jag att vi kommer hem och är ännu mer
tighta än vad vi var när vi åkte.

Har annars ännu inte börjat fundera så mycket då det är typ
231 dagar kvar tills vi åker .
Eller cirka 5500 timmar kvar om du så vill.
Eller typ 332 000 minuter om du undrar.

Har drömt om Sydamerika länge nu.
Särskilt Chile och Peru.
Hoppas den chilenska fotbolls ligan är igång så vi kan
gå och se lite fotboll i Chile.
Det vore STORT.
Annars så är det bara folket efter resan som är grejen.

Misstänker att det kommer vara en massa träd kramande vänster
människor på bussen.
Hoppas jag har fel!
Annars så kan det bli heta diskussioner som gör att det väcker
en ond sida hos mig.
Alla får självklart stå för sina åsikter.
Jag också!
Vi kan väl tyst låta den andra ha fel?
Annars så får väl du gå av vid nästa hållplats!

Skämtar lite bara.
Hoppas självklart på lite coola medresenärer
Den bästa har jag ju med mig så något får väl ni bjuda på?

Det blir lätt att överleva den stundande vinter.......

**********
Seguido

onsdag 13 juli 2016

Att resa med en förälder

Det här är mitt första inlägg i vår reseblogg!
Och idag är det 250 dagar kvar tills vi är Påväg!
En resa jag har drömt om sen jag vad liten Som går igenom
Sydamerika till machu pichu.

Jag och pappa gör denna res tillsammans. När jag har pratat med mina vänner om detta får jag alltid frågan "vem ska du åka med?" Och när jag svarar pappa så blir folk ganska chockade. Det är ganska ovanligt att resa på en långresa med en förälder när man är 22 år.
Men pappa är nog den enda jag skulle kunna tänka mig att göra denna resa med.
Vi har i stortsett exakt samma intressen och inställning när vi reser. Vi vill få ut så mycket som möjligt! Det finns ingen tid att slösa!  Det är även samma typ av saker vi tycker är roligt, vi hoppar gärna konstmuseerna och tittar gärna på folk från en uteservering med en kopp cafe eller gör
Något mer aktivt!  Vi har även en del åsikter som
Skiljer sig åt och detta tror jag kan leda till många roliga disskutioner! Det är
Även en stor trygghet att resa med en förälder. Man
Känner sig betydligt säkrare!

Såklart det finns en del nackdelar också som pappas dåliga morgonhumör i 2 månader??
Men på en sån här resa kan man inte fokusera på sånt!
Längtar mer och mer för varje dag!


/Michelle

tisdag 28 juni 2016

En bekräftelse


Så nu är vi "på väg"!
Men vi får inte reda på att den blir av förrän Jan-17.
Och det är ju ett tag kvar!

************
Seguido

måndag 20 juni 2016

Steg 1 Boka Resa

Vi har anmält vårt intresse nu för att åka med Rosa Bussarna.
Det blir Chile- Argentina- Bolivia- Peru!
5 dagar på oss att betala handpenning.
Sen finns ingen återvändo!

Hjälp!



Nu börjar äventyret.