fredag 31 mars 2017

Me gusta Argentina




Sista dagen i Argentina, och jag är ärligt talat ganska ledsen över detta,Argentina har varit helt amazing!
Maten,vinet och aktiviteterna får allihopa 10/10!
Förhoppningsvis blir Bolivia lika härligt (om inte ännu bättre)



























(Vackert på väg till forsränning)

Idag har vi åkt forsränning.
Det började med en tidig morgon eftersom vi hade planerat in En lugn frukost på bageriet, men då det öppnade försent slängde vi i oss en croissant före vi åkte iväg mot forsränning.trodde vi skulle slippa regn men himlen öppnade sig totalt och hade förstört vägar så vi fick vänta med forsränning och börja med en bbq som var supergod!
Dock så vart jag sönder biten av mygg under väntan på lunch.
62 myggbett bara i ansiktet.



.
















Här var forsränningen!

























Forsränning  får högsta betyg så jävla kul och en underbar guide!

























I andra båten satt en hund under hela färden superkul!

Ps
Min åsikt angående ridningen igår!
Skit kul! Däremot fick jag Argentinas långsammaste häst, som låg sist hela ridturen!
Vinet på hästgården var dock underbart måste nämnas!

torsdag 30 mars 2017

Lilla Gubben

























Min första ridtur blev en 3-timmars i Salta.
En bångstyrig häst som direkt visste vem
som satt i sadeln.
Dom gick mer eller mindre av sig själva.
Men när vi skulle korsa en strilande flod så blev
jag lite orolig. Men det gick bra.
Jättehäftigt i två timmar men sen tog orken
ut sin rätt. Milt sagt!
Hur mår mina bakre regioner i morgon?
Det blir onekligen intressant.
Efter ridningen så blev det en oerhört fin
grillbuffé och rödvin.
Argentinsk korv är så himla god!
























Min häst heter Sania eller Tania.
Svårt att höra.


























När hästen ville käka så var
det bara att acceptera.

























Michelle tyckte sin häst var lite trött.
























Grillbuffé


























//Frank
*********
Seguido

Mygg

























16 myggbett på vänster arm!
49 i ansiktet!!!!
Efter en natt på taket i bussen.

//Frank 
*******
Seguido

onsdag 29 mars 2017

Bilder från 2 resdagar























Marco vår guide gillar också ett svenskt
Fotbollslag, vilket?

























Så här satt jag dag 2 i bussen!
Fula fötter absolut!













































































































//Frank
********
Seguido

Hundar

























Argentina och hela resten av Sydamerika är då fullt av hundar!
Saknar Harry!
//Frank
******
seguido

Bussdag X 2

2 dagar i buss mellan Mendoza och Salta.
Dag1:
Evighets långa raksträckor och höga bergspass.










































































































































Varmt så in i bomben.
Lite kiss pauser i mitten av ingenstans.
Att stanna vid en bensinmack
och prata fotboll med en argentinare är kul.
Jag hankar mig fram på dom få ord jag kan.
El nino mucho amor Mario Kempes futboll
mundial siete y ocho!
Ungefär så låter det först.
Sen blir det mindre grammatiskt riktigt än så.
Michelle var med i matlaget den dagen.
En dotter som lagar frukost, lunch och middag
det händer bara i Argentina!
Varje dag här är hittills den bästa dagen!!!
När man åker på landsbygden i Argentina 
så ser man djur lite här och där.
Skunk tror jag att jag sett.
När man har åkt i typ 20 minuter i 80 km/h så finns det plötsligt en häst mitt på vägen.
Eller ett par ytterst välmående hundar.
Hundar och åsnor är det gott om.
Nästan alla ser frisk ut.

Dag2: 
Frukost vid pumpen!
Bensinpumparna!
Några småsura minet för att jag försov mig!
Mitt matlag i alla fall.
Straffkomendering! Men det var ok.
Sopa bussen lite.
Kom fram till Salta efter 140 mil på krokiga vägar.
Äntligen en dusch!!!!!
Som jag längtat.
I morgon kan det bli en tur på
"Lilla Gubben"
//Frank
*********
Seguido


måndag 27 mars 2017

Mendoza/Argentina

 
































































Lite bilder från staden där Sverige spelade VM -78
Gick inget vidare förresten!
//Frank
*******
Seguido

Vinprovning dag 5

Igår så besökte vi vingårdar.
Vi hade bokat en tur som gick på 450 pesos(cirka 230kr) och dessa kan vara mina bäst spenderade pengar på hela resan! Först så var vi på en oliviljefabrik där vi fick se hur olivolja gjordes samt provsmaka en massa olika var helt fantastisk olivolja och superkul att se tillverkningen.

Efter det så vart det en ekologisk vingård, riktigt duktig guide och en himla mysig fabrik! Provsmakningen här var fantastisk! 
Många super goda röda viner! Och en flaska gick på cirka 120 pesos (70kr) och det var ett av de bästa vinerna jag druckit!

Vingård nummer 2 var sådär, hittade inget vin som jag vart frälst av men var trevligt!

På kvällen hade vi grillfest fantastisk mat! Men eftersom vinet var så gott vart det ganska sent! Inte super pigg idag om man säger så...

En härlig dag med gott om provsmakning.
























En bra guide om olivolja!




































































//Michelle






Bussen

Jag är nummer 16!
Michelle 17!
Varje person får ett nummer som man ropar
efter varje stopp med bussen
Vi är 20 personer i bussen.
Gunnar kör och Marco från Bolivia är chef.
Hanna är matansvarig.
Det är 14 sittplatser och 
4 liggplatser som är hyfsat stora.
På natten görs alla platser till sängar.
Ett gäng gör 10 sängplatser på taket.
























På söndagen så var jag med i matlaget.
Jag i matlag nr.1 och Michelle i nr.2
Det innebär att man ska göra lite käk 
och det därtill.
Men i bussen råder det ett organiserat kaos.
Där dom gamla känns organiserade och tråkiga.
Och dom yngre kanske åt andra hållet.
Intressant och spännande.
Man får fort lära sig som Rosa Buss resenär
att inget är skrivet i sten.
Väntan och schema ändring händer hela tiden.
//Frank
*******
Seguido




Dag 4

Bussen tog oss mellan Santiago - Mendoza.
Upp för berget och nerför berget.



















































Två timmar vid gränsen innan vi fick
komma in i Argentina.

 























Sen kom vi fram till en camping.



















Där sov vi på taket till ljudet av 
syrsor, discomusik,bilar och argentinare 
under diskussion.
Sen blev det frukost!
























//Frank 
*******
Seguido

lördag 25 mars 2017

Sista dagen i Santiago

Santiago har varit härligt!
Men jag känner mig ganska klar med denna stad nu. Idag har vi som pappa nämnde bestigit 
Linbanan var super häftig!
 
 
Men ett av de bästa idag var cafet som vi satt på och väntade på att det skulle "klarna upp" (vilket aldrig hände) att dem äntligen hade en fräsch toalett! Är inte så enkelt att hitta!

Vart även en lunch i saluhallen min tanke var färska skaldjur och ett glas vit, men för mig vart det friterad kyckling och Cola. Som pappa skrev klart överskattat!!

Nu ikväll har vi varit på en super bra mexikans resturang som givetvis resulterade i margaritas och en borrito!

//Michelle



fredag 24 mars 2017

San Cristobal

En lååååååång promenad genom stan
för att komma fram till linbanan upp till 
toppen på berget San Cristobal.







































































Väl uppe så fick vi inte den utsikt vi ville ha
Men det var en fin staty på toppen

















































Sen gick vi ner från det 800 meter höga berget!
(Vi går mycket, igår 1,3 mil och mer därtill. 
Idag mer tror jag)
Åkte tunnelbana till en saluhall för lunch.
En liten turistfälla med höga priser för det lilla.
Men nöjda ändå!
Hem för lite vila och en öl.
Sen ut igen!!!
I morgon börjar bussresan!
//Frank
*******
Seguido