lördag 29 april 2017

600

600 mil i buss blev det.
Tack för allt Rosa Bussarna










































































//Frank och Michelle

torsdag 27 april 2017

En underbar resa

Tisdag!
En lång promenad i Lima med
en härlig lunch blev vår dags aktivitet.





























































På kvällen blev det restaurang besök igen.
Onsdag!
Shopping och massor med underbar mat och dryck
har gjort den sista tiden i Sydamerika riktigt bra.
Åt inga marsvin och det känns ok.
För få Pisco Sour dock.
Avslutningsmiddag med salsa-kväll var kul.



















Lämnat vår sista adress i Lima/Peru med lite 
sorg i hjärtat.


























Torsdag!
Nu en lång hemresa till Stockholm.

























Tack för oss!

//Frank och Michelle

P.s kommer lite filmer så småningom på min YouTube sida. Återkommer om adress.

måndag 24 april 2017

Ser slutet

Vägen till Nasca!



















Slutet närmar sig.
Söndag idag.
Har varit i Nasca.
Där det blev en välbehövlig dag i poolen.




















En del tog en flygtur för att se dom berömda 
Nasca- linjerna.
Jag följde inte med,

























Låg en hel dag vid poolen och drack drinkar istället.
Ångrar inte det.
Ett besök på stan och en god middag orkade jag också.
Åker nu buss mot Ica och lite öken.
Körde förbi ett torn där vi klättrade 
upp och såg lite "linjer".



















Inget särskilt enligt mig!

























Men det fanns andra som tyckte detta var häftigt.

Närmar oss som sagt slutet på en enorm resa.
Jag är jättetacksam som fått göra detta.
Jag har blivit lite "mätt" över allt som setts och gjorts.
Hoppas jag får plats med några minnen till.

Sen kom vi till Ica.
En oas i en öken.
Åkte sandlopppa och surfade lite på sanddynerna.
Väl värt 50 Soles dvs. 145:- svenska.




















































































Sen vidare till en "Pisco-gård"
Kolla tillverkning och lite provsmakning.
Köpte lite godsaker.
Har ni druckit "Pisco Sour"? Inte? Prova!
All ställen har denna drink i framför allt Peru.

En varm och lång dag.
Än är det inte riktigt slut.
//Frank
*********
Seguido







onsdag 19 april 2017

Machu Picchu

En dag i Cusco före vandringen!
En väldigt vacker stad.



















Dåligt med wi-fi i djungeln i Peru.
Jag klagade lite men utan resultat. 
Såg inte en endaste router längs Inca leden.












































Vi är cirka 40 stycken inklusive bärare som ska ge oss upp för berget för att nå Machu Picchu
Bussen hämtade oss 06:30 från hotellet.

Dag 1































































































Easy kallades den:
Så himla easy var den inte för mig.
Magen bråkade och svettas kopiöst.
Hoppas och tror jag har problem med höjden fortfarande.
Magisk natur upplevelse i alla fall.
Det häftigaste jag någonsin sett.
Och detta var dag1.
Hoppas jag känner mig bättre i morgon.
För annars då kan det bli en mardröm.


Dag 2




































































































































Dag 2 var jobbig!



















Sen skulle man ner också!

Challenge
Väckning 05:00
Nej man känner sig inte så där fräsch man önskar att
man vore på morgonen när man ska prestera.
Tyckte jag hade tränat en del i Sverige men oj 
vad jag bedrog mig! Nu kör vi!

Oj va jobbig denna dag blev.
Upp jag tror 1200 m.
Och mestadels trappor.
Men oj va häftiga bergen är.

























Våra guider Reynaldo andra till vänster (brasse förstås) och Thomas han till höger. (som 34 år gammal aldrig lämnat Cusco men sett bilder av Europa) är så bra.

När vi kom fram så gick det ändå inte att äta
för magen fortsätter att krångla. 
Dricka går bra och lite soppa men varken popcorn
(som vi bjuds på efter varje etapp tillsammans  lite coca-te)
Blir Resorb i vattenflaskan. 2 om dagen.
Vi åt 19:00! 19:45 då sov alla!

Dag 3







































































































































































































Väckning 05:00!
På med pannlampan (kolmörkt) och mot frukost.
Man måste ge dom beröm för maten.
Före maten får man varje dag popcorn.
Det smakar ruskigt bra efter varje dags hårda vandring.
Det blir soppa och fler rätter till varmrätt varje dag.
Med tanke på omständigheterna så är maten riktigt bra.
Nu har magen vaknat så nu kom hungern.

21 bärare som bär mat och tält samt all annan
utrustning upp och ner för berget.

























Och dom springer!
Och småsnackar lite!
Själv flåsar man hårt för att få tillräckligt med syre!

Den här dagen bjuder på ännu mer fantastiska vyer.
Det går aldrig att förklara.

Dag 4:

Sista dagen!
Oj va en dusch skulle sitta bra.
Upp 3:15!
Vi måste hinna till Solporten före soluppgången,
Ingen frukost utan 1 dryg timmes "promenad" 
upp och ner för trappor.
Och mitt i detta så börjar det regna.
Så när vi når toppen så ösregnar och blåser det.





















Där nere i dimma och regn ligget målet
Machu Picchu!
Så vi stannar i 3 minuter och sen går
vi ner till ruinerna,
Och då spricker det upp lite.
Och då får vi se Inca's hemliga ruiner,
Ett underverk utan dess like.
























































































































































Jag har nog aldrig svettats så mycket
under så lång tid men värt varenda droppe!
Mina svaga knän led nog värst annars.
Ner var mycket värre än upp!

//Frank
*******
Seguido 

P.s Thomas går upp till Machu Pichu 1 gång i veckan.