Bolivia
Är kanske det mest fascinerande land jag sett hittills ska tilläggas.
Folk går utmed vägarna lite överallt.
Även när man inte sett ett hus på 20
minuters körning.
Det ser så fattigt ut.
Det är övergivna hus (är dom det?) överallt.
Det springer grisar mitt på landsvägen.
Smala hundar med ett leende i ögonen.
Att gissa ålder på en bolivian måste vara bland det svåraste sakerna.
Vår guide är från Bolivia.
Han och alla andra är stolta över sitt land.
Dom har inte direkt i-lands problem.
Var på marknad i Potosi.
En härlig plats på sitt speciella sätt.
Underbara dofter och ett myller av människor.
Jag som når 1,78 över havet var bland dom längsta där.
Härligt att se långt bort längs med myllret.
Potosi och Bolivia utvecklas, det syns verkligen.
Vi besökte en zink-gruva i Potosi,
Det var intressant spännande och
lite deprimerade.
För omständigheterna dom jobbar under
är fruktansvärda.
Snittåldern på dessa människors liv
ligger på 55!
Jag är 52!!!!!!!
Vi fick ta med oss "gåvor" som vi köpte
till dessa gruvarbetare.
Koka-blad och juice.
När vi gick i gruvgångarna så
mötte vi dessa arbetare.
Varje gång fick vi gissa deras ålder.
Vi mötte bl.a. en kille som var 18.
Han såg mycket äldre ut.
Det ger lite perspektiv på ens egen tillvaro.
//Frank
******
Seguido
P.s
Bolivia är ett billigt land.
Det enda jag stött på som är dyrt
är en Snickers.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar